Nyheder
Nyheder

Kirke fik rokket ved fordommene

Hjallese Kirke går nye veje for at få kontakt med medlemmerne og nedbryde fordomme

Sådan blev der inviteret til gudstjeneste i Hjallese Kirke i tre måneder i 2018. Der var spisning i forlængelse af en del af gudstjenesterne

I søndags var der 56 mennesker til gudstjeneste i Hjallese Kirke kl. 10. Vi kan godt være flere. I er alle velkomne

Så enkelt var budskabet fra Hjallese Kirke hver uge i små annoncer i den lokale ugeavis i de sidste tre måneder af 2018. Og det virkede. I perioden fra oktober 2018 til januar 2019 steg antallet af kirkegængere pr gudstjeneste med 22%.

”Formålet med vores annoncekampagne var selvfølgelig at invitere flere i kirke. Men det var ikke kun det. Vi ville også gerne rokke lidt ved fordommene om, at ingen går i kirke. For det er der mange der gør!”

Sådan siger Lisbeth Hoffmann, der er sognepræst i Hjallese og medlem af menighedsrådets visionsudvalg. Annoncekampagnen kostede menighedsrådet 10-12.000 kroner.

"Personligt vil jeg mene, at det var pengene værd. Vi har fået en masse omtale og sat en samtale i gang i og omkring kirken," siger hun.

Medlemmerne af visionsudvalget er fuld af ideer. De havde også en ide om at hænge et stort banner op på kirken med invitation til rytmisk musik, spisning og spaghettigudstjeneste. Men det rækker økonomien først i til i 2020.

”Man kan jo også altid følge kirkens gudstjenester og aktiviteter på Facebooksiden, og det er der heldigvis mere en 400 mennesker der gør,” fortæller Lisbeth Hoffmann Petersen.

Kampagnen startede med en stor annonce, hvor Hjallese kirke gjorde opmærksom på sine tilbud