Udtalelser, artikler og debat
Det forsømte forår

Det forsømte forår

Klumme i Fyens Stiftstidende den 10. juni 2018

Det er blevet eksamenstid. Talrige unge mennesker forsømmer nu igen foråret med eksamenslæsning og terperi. Man lider med dem og tænker tilbage på dengang, hvor man selv sad og svedte over bøgerne og alt det, der skulle læses op og læres, måske i sidste øjeblik fordi det af uransagelige grunde var første gang, man så stoffet! Jeg blev mester i overspringshandlinger - selv gulvskuring og vinduesvask var attraktivt i forhold til terperiet, mens jeg følte mig hensat til den sorte skole med udenadslære og tal og formler og bøjninger. Og hvad skulle jeg bruge det til? Var det ikke bedre at diskutere samfundsforhold i stedet, og noget mere relevant?

Inden jeg svarer mig selv, - endnu en erindring fra de gange, hvor jeg har været den nye pige i klassen eller på en arbejdsplads, og har stået lettere forvirret, fordi alt var nyt og jeg ingenting vidste. Jeg var nem at få, - måske lokke, på glatis, fordi jeg manglede viden og indsigt. Og så stod man der – naiv, dum og følte sig som et barn. 

Et banalt eksempel, men på den store klinge og med tanke på den grundlovsdag, som vi netop har fejret, vil jeg svare mig selv, at vores demokrati hviler på, at vi er myndige borgere, der har indsigt og en grundlæggende viden som basis. Uden denne viden er vi som børn, helt afhængige af, hvad andre fortæller os og oplyser os om – og hvad de ikke fortæller. Det bliver et ulige forhold, og det er ikke sundt for et demokrati eller for et samfund. Både som personer og som samfund bliver vi alt for sårbare, hvis vi alene baserer os på mavefornemmelse, synsning, og hvad man nu lige selv føler. Vi bliver lette ofre for fake news og demagoger, der med søde ord og glatte formuleringer kan fordreje hovedet på os og få os med på hvad som helst. Og vi risikerer at blive udnyttet af andre, hvis vi ikke har et vist mål af indsigt og viden, så vi selv kan vurdere og forholde os kritisk til den strøm af ufiltreret information, vi bliver præsenteret for.

Viden giver med andre ord indflydelse og vægt. Helt almindelig basal viden. Matematik, historie, litteratur, kunst, religion, videnskab. Måske kan vi ikke altid se, hvad vi skal bruge det til her og nu. Men det danner og myndiggør os som mennesker og giver os et fundament, så vi ikke bare er nogen der bliver talt til, men selv kan tale med og gribe ind og tage affære.

Og ja, det kræver en indsats at lære noget og blive klogere. Men det er helt nødvendigt for os hver især, som samfund og for demokratiet. - Og så håber jeg i øvrigt, at de eksamensramte unge indimellem bøgerne tager sig en pause så foråret ikke helt forsømmes!