Anmeldelse af Peter A. G´s julekalender

Jesper Hougaard Larsen

Jesper Hougaard Larsen

Titel: Julekalenderen - En vinterbaders notater fra menneskehavet - En historie til hver dag i december

Forfatter: Peter A.G. Nielsen

Forlag: Eksistensen 2017

Anmeldelse af: Jesper Hougaard Larsen

I bogens forord skriver redaktør Charlotte Ekstrand, at Peter A.G. Nielsen i denne kalenderbog bringer en eftertanke til alle dem, der har godt af at bruge tid på at åbne en låge midt i en travl juletid. Og hun opfordrer os til at bruge tid på at gå ind i samtaler i et land, hvor ikke alle får taletid.

”Glædelig jul! – Ja, tak i lige måde!” Det er de afsluttende ord i stort set alle af kalenderbogens ikke 24 men 31 kalender-fortællinger. For i Eksistensens kalenderbog strækker julen sig helt til nytårsaften. Og blev det så en glædelig jul? Det må tiden vise, i hvert fald har Peter A.G. Nielsen, frontfigur i rockbandet GNAGS, her fat i menneskeskæbner, der portrætteres i samtaler om stort og småt.

”Gud er kærlighed. Tro er tillid til det, der virker”, slutter 30. decembers låge. Det er ét af de få steder i bogen, hvor der tales så tydeligt om Gud. Men tag ikke fejl; det er en bog, en julekalender, der lader ordet fra Gud tage bolig i verden, i dagligdagens samtaler og møder, ofte med mennesker med blødende hjerter og ar i sjælen. Vi møder manden, der raser over, at nogle unge fyre skyder raketter efter en hund, den dansende skraldemand, duedamen på torvet, dyrehandleren, der bare ville være sjov, manden på invalideknallert, der samler tabte bamser og dukker op, vasker dem og kører rundt i byen og giver bamser og dukker til grædende børn som var han julemand hele året. Og vi møder på selveste juleaften manden uden hund og far.

Skynd jer at købe en usædvanlig julekalender med en historie til hver eneste dag i december. Her bliver sangeren og musikeren Peter A.G. og hans mange sange fra bandet GNAGS på en måde omsat til juleevangelium. For også i GNAGS’ sange præsenteres vi for et mylder af sære mennesker og skæve vinkler. Dem har Peter A.G. åbenlyst en særlig forståelse for både som sanger og forfatter.