Musik, sang og salmer
Salmer og sange i skole og kirke

Kresten Drejergaard | april 2011

Salmer og sange 2

For godt 10 år siden udkom den første samling ”Salmer og sange i skole og kirke”. Nu er den udkommet i ny udgave (deraf 2-tallet). Jeg fik aldrig rigtig brugt den første udgave, men jeg er glad for, at jeg har lært denne udgave at kende, fordi den overbeviser mig om, at der stadig – eller måske snarere igen - bliver sunget i skole og kirke. Og hvis ikke der bliver det, så er der mulighed for at komme i gang.

Samlingen rummer 173 tekster og melodier, som alle sammen er af nyere dato. Desværre er de ikke daterede. Bidragene fra Hans Anker Jørgensen, Holger Lissner,  Lisbeth Smedegaard Andersen og Lars Busk Sørensen hører til blandt de mere traditionelle salmer. Der er langt tilbage til Kingos ”kald-og-stand-moral”, Brorsons bodsfromhed og Grundtvigs kirkelige anskuelse.

Udgivelsen kan derfor ikke indkøbes til erstatning for salmebogen eller andre sangbøger, som rummer de klassikere, som ingen af os vil undvære. Til gengæld er den et fremragende supplement til de mange salmeudgivelser, de senere år har beriget os med. De allerfleste af teksterne kender jeg ikke i forvejen. Det er ikke det hele, jeg kan bruge til noget. Indimellem er der noget sprogligt krukkeri som for eksempel: ”Åh, jeg var så håbefuld / tunet ind på tåbeguld / Øjets splint var løftestang / for en jerntung handletvang / Dagen selv var fængselstrang”. Men der er også nogle perler som for eksempel: ”Guds nåde er en vintergæk / den er din fostergave / og er du ved at dø af skræk / så plant den i din have”. Læsningen af de forskellige salmer og sange har for mig været en god kilde med henblik på at fornemme noget af vor tids kristelige fromhed og kirkelige spiritualitet. Der er ikke mange lovsange. Alligevel henvender en del salmer sig til Gud i du-form og fortæller Gud en hel del, som man må gå ud fra, at Gud ved i forvejen. Men derved fortæller teksterne indirekte temmelig meget om vor egen tid og tidens anfægtelser. Når alt kommer til alt, er det nok Brorsons bodssalmer, der er tættest på de nye salmer – uden sammenligning i øvrigt.

Og så er der de nye melodier, hvoraf mange er blevet til under indflydelse af den rytmiske musik. Det er dejligt. Den ukomplicerede sprogbrug, der kendetegner mange af teksterne bliver båret frem af en ukompliceret og sangbar musik, som gør det nærliggende at eksperimentere med ”Salmer og sange 2” til sangaftener i præstegårde og sognegårde, hvor udgivelsen bør være fast inventar. Den er udgivet i praktiske sang- og nodebøger med becifringer. Til overmål bliver det hele ledsaget af en kassette med otte glimrende CD’er, der rummer alle tekster og melodier hele i nogle smukke indspilninger.