Musik, sang og salmer
Tæt trafik i Herning

Evigheden trækker regntøjet på

Fra anmeldelsen af tv-2s album Tæt trafik i Herning: "Her handler det først og fremmest om et ja til vort medmenneske, også når det ligger ned. Det menneske, der ikke kan leve alene på en stille planet. Her, hvor det handler om at sige JA til at være forbundet for evigt!"

Jesper Hougaard Larsen

Tæt trafik i Herning

Titel: tv-2: Tæt trafik i Herning. Udg. 9. nov. 2018. Universal.

Tekst & Musik: Steffen Brandt.

Producere: Greg Walsh og Kristian Leth.

Anmeldelse af: Jesper Hougaard Larsen, Flygtninge-indvandrerpræst.

Det danske rock-popband tv-2 har netop udgivet deres 19. studiealbum. ”Tæt trafik i Herning” er titlen. Igen handler det om det liv, der skal leves og kysses, før det er forbi!

Det er på mange måder en umulig opgave at anmelde tekster, der hænger sammen med musik. Så lyt derfor meget gerne med på cd/LP/download. Musik og ord kan ikke adskilles, slet ikke på det her album. Lyt til musikken, læs teksterne og vend så tilbage til denne anmeldelse/refleksion. Eller lyt til sangene mens du læser!

TV-2 har de sidste 37 år skrevet og sunget om livet, døden og kærligheden. Vi er i tekst og musik blevet ført rundt i den menneskelige eksistens med afsæt i et levet liv. Komponist, tekstforfatter og forsanger Steffen Brandt har med sin skarpe pen og sine sangbare kompositioner sat fokus på livet i dets skrøbelighed, i glæden og netop der, hvor det hele kan gå rigtig godt eller ad helvede til. Dér, hvor tvivlen og usikkerheden får sin plads; dér hvor troen på at det gode trods alt er et slutfacit, der er værd at stræbe efter.

Fra en fantastisk Toyota over duggede ruder til nutidens unge, rigtige mænd, en barnevogn i det mørke Jylland, en opfordring til at kysse det satans liv til verdens lykkeligste mand, en falden engel og en tro på at blive de første kærester på månen har Brandt og tv-2 drevet os rundt i manegen og tvunget os til at tænke med på, hvad det betyder at være menneske i mødet med den anden.

9. november 2018 udkom tv-2 med det 19. studiealbum (siden 1981) med titlen ”Tæt trafik i Herning”. Hvor tv-2 på de seneste to udgivelser har sat fokus på ’døden’ (”Showtime”, 2011) og ’det gode liv’ (”Det gode liv”, 2015), kunne det umiddelbart se ud som om, at tv-2 nu i 2018 er blevet dét, bandet aldrig har ønsket at være: et politisk band.

Men tag ikke fejl! Tv-2 opstod som et opgør med netop den golde, politiske rock, der prægede rockscenen i 70’erne. Og selv om bandet nu i 2018 sender signaler ud, der revser magthaverne, politikerne og dem, der sætter dagsordenen i forhold til synet på bl.a. flygtninge og indvandrere, så skal man ikke tage fejl: Tv-2 er ikke et politisk band! Komponisten og tekstforfatteren, Steffen Brandt, er dog til stadighed optaget af eksistensen, af mennesket og af hvordan vi får livet til at fungere sammen. Og derfor må det politiske, det samfundsmæssige også behandles, og det bliver det så afgjort på det nye album. Men dermed gør det ikke tv-2 til et band, som har de rigtige politiske holdninger. Tv-2 og Steffen Brandt har stadig ingen mening om, hvordan vi konkret løser udfordringerne med fremmedhad, integration og politikeres lovord, der ikke altid bliver til virkelighed, når valget er overstået. Det må magthaverne tage sig af. Og de må gerne lytte! Lytte til dem, der kunstnerisk tager alvorlige emner op i deres kunst, som fx på tv-2s nye album. Det tager albummets første nummer Don’t get me started op.

Hvad kan en rockpoet som Steffen Brandt så bidrage med i den sammenhæng? Han kan fx i ord og musik bearbejde problemstillinger, som det er vanskeligt at få styr på som menneske i en verden, hvor det ofte handler om, at enten er du fx for integration eller du mener, at vi er bedst tjent med at af-integrere. Det gør ham langt fra til en politisk rockpoet, der peger på konkrete løsninger. Derimod er han og hans band i stand til i deres sange at bearbejde og i bedste fald forløse nogle af de tanker, knaster og problemstillinger, der rører sig i os alle.

Det ses tydligt i flere af sangene på det nye album. Især i sangen ”Ødelagt land”, der er historien om et menneske i Danmark, der er kommet hertil med sår på krop og i sjæl, måske har han en diagnose (PTSD?). Her rækker Brandt i omkvædet ud:

Lad dit skrig blive til mit skrig
gør verden større end min
lad ikke din krig blive til vores krig
lad vores fred blive til din

Her får vi leveret ord for, hvordan vi bør omfavne det menneske, der er flygtet fra hjem og familie. Og samtidig udtrykkes det klart og tydeligt, at den krig og den konflikt, han er flygtet fra, ikke er vores krig og konflikt. Dét vi kan tilbyde er vores fred, som han kan hvile i midt i smerten og afmagten. Det er vel også os, der har overskuddet, os, der ikke er i krig!

Flere af sangene på ”Tæt trafik i Herning” cirkler om samme tema. Men der er andre sange, som i typisk Steffen Brandt stil handler om den menneskelige eksistens, hvor det handler om, hvordan vi får livet til at gå op på bedste måde. Fx i sangen ”Evig og altid”, hvor det i omkvædet hedder:

Hold mig om livet, frist din gud
syng den igen, ræk ud
spis den forbudne frugt du kan nå
stjæl al den tid du kan nå.

Her er Brandt helt inde ved livet, hvor det handler om at løfte sig over den gyldne middelvej og anderkende, at livet kun er muligt i mødet med den anden og ’det andet’. Og så kommer disse ord, som sagtens kan holde uden den flotte musik, der omgiver ordene:

Ingen udsigt er lang tid givet
horisonten smyger sig tæt om livet
evigheden trækker regntøjet på
havnefronten hårdt trukket op
skrotbyggeri i min sjæl og min krop
presser hvert håb til det yderste strå

Evigheden trækker regntøjet på! Måske er det den vej, vi skal gå i en verden, hvor fronterne er trukket skarpt op, retorisk og politisk, hvor vi er så gode til at dele verden ind i gode og onde. Her må evigheden trække i tøjet og pege på kærligheden, som den kraft, der overvinder alt.

Kan ’evigheden’ magte det? Jeg ved det ikke. Men det er et bud, som jeg tænker Brandt og tv-2 kunne være mere eller mindre enige i. Det var i hvert fald netop sangen ”Kærligheden overvinder alt” (fra 1994), som bandet i forbindelse med udgivelsen af det nye album igen og igen er vendt tilbage til. Og selv om vi ikke ved, om kærligheden overvinder alt, så har vi stadig troen på, at kærligheden overvinder alt. Og det er, hvad vi har brug for i en verden, hvor polemik og enten-eller-tænkning er herskende: Troen på at kærligheden trods alle odds imod stadig kan overvinde alt!

Titelsangen Tæt trafik i Herning er en sang, der ligger sig i fin forlængelse af tidligere Brandt-sange om kvinder, der søger ud og væk i længslen efter frihed. I den her sang er hovedpersonen på vej ”ud i det blå”. Hvor rejsen finder hen, får vi intet svar på. Brandt er ekspert i at lade spørgsmålstegnet være det fortrukne våben til udforskning af tilværelsen. Der er i denne sang mange referencer til andre tv-2 sange, fx Alt hvad hun ville var at danse, Rejsen til Rio og ikke mindst Randers Station.

I sangen Dansker himlen blå er vi i en fortsættelse af den 30 år gamle Alt hvad hun ville var at danse. Her forsvinder hun i den iskolde nat:

Så dansede hun pludselig der på gulvet
lidt sukker alene og forladt
og uden at nogen rigtig så det
forsvandt hun i den iskolde nat

Vi ved ikke hvor hun forsvandt hen; måske får vi et svar på det i Danser himlen blå, hvor hun netop også forsvinder i den iskolde nat, måske ind i en andens favn. En fin sammenhæng mellem to sange med 30 års interval, og så gælder det vel i grunden om, at vi, som Steffen Brandt engang har sagt: Vi må tage imod de danse, vi bydes op til!

Brandt har i flere af sine sange gennem årene været optaget af begrebet ”Stream of Consiousness” (bevidsthedsstrømme). Det var tydeligt på sangen Lee Harwey Oswald Helmuth fra 2015, og det ses også i den næstsidste sang på det nye album Drengene fra Caltex. Her føres vi ad Memory Lane tilbage til 60’erne med afsæt i en forstad til Aarhus – og disse erindringer får Brandt så strakt ud. så de sætter lytterens og læserens egne erindringer i sving, så det i bedste fald kunne være os – lyttere og læsere  –, der havde skrevet sangen. Her lyder Brandt næsten som Bob Dylan, når han lader sine tankerækker og associationer stå i kø i en tekst, hvor vi selv får sat billeder på vores fortid.

Erindringen fra et tæt fællesskab mellem far og børn i en bil på vej hjem fra Sverige til Danmark er meget stærkt beskrevet i sangen Tintin i Tibet, hvor Brandt i kraft af en litterær reference til Hergé får formidlet noget helt afgørende: Samhørighed og fællesskab i familiens skød i en Mercedes Benz 300 D. Her standser bilen for rødt, men det gør tiden ikke! Og skønt på musiksiden at få Benz-vinduesviskerne med! Vi møder her både Tintin, Kaptajn Haddock og Den afskyelige Snemand, der med deres historie sætter livet i bilen i perspektiv: Et billede på et fællesskab af uendelig betydning!

På albummets sidste sang Altid på vej er vi helt inde i Brandts mission med sin rockpoesi:

Altid for dig, svaret er givet
det bliver et svimlende ja herfra

Et svimlende ja! – Her aner man et modent menneske, der er kommet videre fra tvivlen, hvor han på tv-2s plader i 80erne gav den fuld gas, fx i sangen Kys det nu, det satans liv; her turde han ikke give slip og overgive sig, men lod tvivlen og forbeholdet være i centrum midt i sit skrigende carpe-diem. Det kommer nu mere klart, tydeligt og fattet til udtryk: Et svimlende ja til livet! Og så er vi hinsides rigide politiske diskussioner. Her handler det først og fremmest om et ja til vort medmenneske, også når det ligger ned. Det menneske, der ikke kan leve alene på en stille planet. Her, hvor det handler om at sige JA til at være forbundet for evigt!

Musikken på ”Tæt trafik i Herning” er skåret helt ind til det minimalistiske rock-koncept, og det klæder Danmarks kedeligste orkester eller som det også kaldes: Danmarks lykkeligste band. Lyt og læs gerne med på fortællinger om livet, døden og kærligheden hos et band, der beder evigheden om trække i regntøjet!

Afsluttende må jeg citere teksten til Ødelagt land. En sang om en flygtning i Danmark, ramt på krop og i sjæl af krigens rædsler. Et menneske, som oftest glemmes, når vi taler om integration, om krig og forfølgelse. Et menneske midt iblandt os, der er flygtet fra krigens rædsler og som kræver vores nærvær og engagement. Det er politisk betændt at tale om mennesker på flugt, der er så mange, der har meninger om dette. Men når du står i mødet med ham eller hende, der har fået ødelagt sit håb, ser verden ikke så éntydig ud. Her må hans skrig i bedste fald blive til mit og vores skrig, samtidig med, at vi ikke skal lade den krig være vores krig, men i stedet række ud med håbet og ønsket om at vores fred må blive til hans:

Der bor et ødelagt land i hans sjæl
Der strømmer en frygt i hans blod
I søvne tramper en støvlehæl