Fortsæt til hovedindholdet
Hjemmeside
Lav en velfungerende hjemmeside.
computer og telefon ligger på et bord

Lav en velfungerende hjemmeside

Hjemmesiden skal være enkel og modtagervenlig.

Af Marianne Hyrlov, Fyens Stift

Forestil dig en nybagt far og mor, som normalt ikke kommer i kirken. Parret vil gerne have barnedåb, og de er i tvivl om, hvad de skal gøre. De googler ordene barnedåb og X-købing og havner ad den vej på sognets hjemmeside. 

  • Kan de let finde de informationer, de søger?
  • Kan de forstå, hvad der står?
  • Føler de sig velkomne på hjemmesiden, og får de lyst til at besøge den igen?

Gentag øvelsen med andre eksempler: Forestil dig f.eks., at du skal finde information om et konkret arrangement eller en gudstjeneste i jeres kirke, og stil dig selv de samme tre spørgsmål. Eller forstil dig, at du skal giftes, eller at du er pårørende til en afdød, eller at du vil melde dig til babysalmesang, eller at du overvejer at blive frivillig i kirken og gerne vil vide, hvad det indebærer, og hvem man skal henvende sig til. Osv. osv. 

Med andre ord: Sæt dig i modtagerens sted, og giv modtageren det, hun eller han har brug for. Det er nøglen til god kommunikation. 

Fem gode råd, som dine brugere vil sætte pris på, at du følger: 

1. Opdater og ryd op på siden

Lav en fast rutine, så hjemmesiden altid er opdateret. 

Hvis man går ind på siden for at læse om sorggrupper, så nytter det ikke, at man får information om, at en ny gruppe begynder til februar, hvis vi er i april.  Hvis en nyhed på forsiden, er flere måneder gammel, så sender det et signal om, at der ikke sker noget i jeres kirke.   

Det er banalt, men vigtigt.

Det er langt bedre at have en lille hjemmeside med få relevante og opdaterede undersider end at have en stor hjemmeside med mange undersider, som I ikke har ressourcer til at vedligeholde. 

2. Sørg for kontaktoplysninger 

Siden med kontaktoplysninger på præst, kirkekontor, kirkens ansatte og menighedsrådet er med stor sikkerhed en af dine allermest besøgte sider. 

Sørg for, at siden er overskuelig og opdateret. Der bør være navn, billede, mailadresse, telefonnummer og eventuel træffetid på præsten, de ansatte og menighedsrådet. Ansatte skal give skriftlig tilladelse til, at man bringer billede af dem på hjemmesiden. Kirkeministeriet og Landforeningen af Menighedsråd er i øjeblikket ved at lave et adfærdskodeks om GDPR i folkekirken – det kommer der et link til.

Hvis I har et kirkekontor, bør det fremgå, hvor kontoret ligger, hvornår det er åbent, og hvem man kan møde på kontoret. 

Gør det let at komme i kontakt med jer. Send det signal, at I gerne vil hjælpe.  

3. Skriv, så det er let at forstå 

Skriv kort og klart, og skriv det vigtigste først i teksten, så det bliver læst. Undgå indforstået kirkesprog. Når der under en gudstjeneste f.eks. står: ”2. søndag i fasten, Mark. 9,14-29”, så bliver man ikke meget klogere, hvis man ikke er vant til at gå i kirke. Skriv f.eks. i stedet: "Sognepræst xx prædiker over teksten fra Markusevangeliets kapitel 9 vers 14 til 29, hvor Jesus uddriver en ond ånd. Teksten kan læses her.

4. Brug mange billeder

Brug mange billeder og gerne med mennesker på (og husk tilladelse fra dem, der er i fokus på billederne). Alt for mange sognehjemmesider har billeder af tomme kirkerum og kirkebænke på hjemmesiden. Brug helst billeder fra din egen kirke, men hvis du mangler gode genrebilleder, kan de hentes gratis i Folkekirkens materialebank.

5. Lav en god forside

Forsiden bør indeholde:

  • En overskuelig hovedmenu med 5-8 punkter, hvor man let kan komme videre til netop det, man søger. Hovedmenuen kan opbygges på flere måder, og der er ingen facitliste. Se, hvordan andre kirker gør, og find den måde, der passer bedst til jer. ”Kontakt” og ”Kalender” bør altid være punkter i hovedmenuen.
  • Gode billeder med mennesker i kirken
  • Kalender med gudstjenester og arrangementer
  • Mulighed for at tilmelde sig kirkens nyhedsbrev/nyhedsbreve, hvis I har sådan et
  • Link til kirkens sociale medier (Facebook).

Andre tips og tricks

  • Sørg for, at kirkens Facebookside og andre sociale medier linker til hjemmesiden, så man ”fanges ind” på sociale medier og derefter kan få mere information på hjemmesiden.
  • Lær af kolleger i andre kirker. Gør det til en vane at se, hvordan andre kirkers hjemmesider udvikler sig, og aftal eventuelt med nabokirken, at I kan bruge hinandens tekster og materiale.
  • Få feedback på din hjemmeside fra brugerne. Spørg eventuelt et par mennesker fra sognet, om de vil læse nogle konkrete sider og derefter fortælle dig, hvad der kan blive bedre. Undersøg, hvilke sider brugerne er glade for, og om de har let ved at finde rundt på siden.
  • Husk, at du kan hente gratis materiale (tekst, billeder, video) til din hjemmeside på folkekirken.dk.
  • Giv dine brugere de informationer, de søger, men giv dem også mulighed for at få flere informationer, hvis de ønsker det. Det gør du ved at indsætte links til andre hjemmesider. Hvis I for eksempel har en kirkekoncert, så link til kunsternes hjemmeside. Hvis du fortæller om nadverens betydning, så link til kristendom.dk. Hvis I har en side om babysalmesang, så link til salmerne i onlineversionen af Den Danske Salmebog.
  • Lav en strategi for hjemmesiden, som indeholder: målgrupper, indsatsområder, mål, hvilke kanaler hjemmesiden skal spille sammen med, og en beskrivelse af, hvordan arbejdet med hjemmesiden tilrettelægges, og hvilke ressourcer der afsættes til den.
  • Hvis I skal designe en ny hjemmeside fra bunden, så afsøg markedet for leverandører af hjemmesider til folkekirken grundigt, og find den leverandør, der passer til jer.