Nu skal I bare høre

Camilla Balslev

Camilla Balslev | 2. januar 2015

Kristendom i børnehøjde

Anmeldelse: Erik Ågård, Ingrid Schrøder-Hansen og Jens Kristian Krarup: Nu skal I bare høre– en fortællebog om den kristne tro, forlaget Alinea 2014.

Bogen Nu skal I bare høre lever til fulde op til undertitlen – en fortællebog om den kristne tro. Gennem 13 små kapitler fortæller forfatterne kristendom i børnehøjde. Ved hjælp af bogens hovedpersoner, drengen Mikkel på 5 år og pigen Ida på 4 år med hver deres familie, føres man igennem et helt år og de forskellige kirkelige højtider, som knytter sig dertil, ligesom dåb, nadver og begravelse er taget med. Forfatterne har derudover med sikker hånd valgt forskellige genkendelige situationer fra livet som barn og forældre og beskrevet dem, og lader de udvalgte bibelske fortællinger kaste deres eget lys på de erfaringer, vi har med os som læser og tilhører.

De valgte hovedpersoner, Mikkel og Ida, repræsenterer hver deres måde at leve med kristendom. Mikkel har viden og tro i sin hverdag, som da han helt nøgternt fortæller Ida om at Gud gjorde Jesus levende igen påskemorgen, eller da han i soveposen snakker med Gud og beder Gud passe godt på kaninerne og Mikkels mor. Ida er den nysgerrige 4 årige, der stiller alle de spørgsmål, man kan forvente, som ved lillebroderens dåb hvor hun vil vide, om han skal vaskes i døbefonten, og som bruger svarene på hendes mange spørgsmål bogen igennem til at give mening inden for sin erfaringsverden.  Ved højtlæsning lægger bogen fint op til at børn kan bygge videre på de fortællinger, de måske allerede har og samtidig kan de få besvaret i hvert fald nogle af deres mange spørgsmål. Omvendt bidrager bogen også med en hel grundlæggende viden om kristendom og centrale fortællinger fra Jesu liv.

Jeg læste bogen for min datter på 4,5 år og det gav anledning til nogle gode små snakke om livet i børnehaven, om venskaber, om at være sur, om døden, om at være en familie, om at dele det man har med andre og at der er nogle, som ikke har ret meget. Som højtlæser skal man være indstillet på at snakke med sine børn om de tanker og spørgsmål, de får. Gevinsten er da, at man selv får anledning til at tænke over de samme spørgsmål og lade sig inspirere af børns logik. Derudover var min datter meget begejstret for illustrationerne. De er fine og veksler godt mellem Mikkel og Idas liv og bibelske illustrationer.

Bogen egner sig rigtig godt til at få fortalt sine børn om kristendom på en umoraliserende måde. Det er en af bogens virkelige styrker, at den ikke tvinger fromhed ned over læseren, men i stedet på helt åben vis lader dagliglivet som børnefamilier kender det og fortællingerne falde naturligt sammen. Selvfølgelig er der kapitler, som er bedre end andre, men bogen holder et højt niveau hele vejen igennem og er let at læse højt – også hvis man til dagligt har svært ved at tale om Gud, Jesus og kristendom.  Hvis ikke man er velbevandret i salmebogen og salmernes melodier, kan de udvalgte salmevers, der dukker op undervejs, være en udfordring. Jeg opfatter dem som en bonusgevinst ved bogen, de kan inddrages eller undlades, bogen når stadig i mål.

Bogen er en oplagt dåbsgave som fornemt supplere det børnebiblen mangler, nemlig at fortælle kristendom ind i hverdagens liv. Både for børn og voksne.

Anmeldelse ved Camilla Balslev, sognepræst ved Vor Frue kirke, Odense.