Anita Bjertrup Hennild

Anita Bjertrup Hennild

Titel: Vi mødte Jesus. Og hvad kommer det andre ved?

Forfatter: Charlotte Rørth

Forlag: Gyldendal

Anmeldes af: Sognepræst Anita Bjertrup Hennild

Vi mødte Jesus er Charlotte Rørths efterfølger til Jeg mødte Jesus, som udkom i 2015. Første bog er, som titlen indikerer, Charlotte Rørths personlige vidnesbyrd om hendes møde med Jesus. Denne bog kan nærmere karakteriseres som en samtalebog, hvor Charlotte Rørth give andre i samme situation som hende mulighed for, at lade deres vidnesbyrd komme til rette.

Kimen til denne bog blev lagt kort tid efter Jeg mødte Jesus udkom. Da den udkom i 2015, fik den massiv medieomtale, hvilket medførte, at Charlotte Rørth modtog adskillige henvendelse fra andre, som havde haft lignende oplevelser som hende, men aldrig havde haft mod eller lyst til at stå frem med dem.

I bogens indledning skriver Charlotte Rørth: ”Min mission er ytringsfrihedens”. Formålet med bogen er altså, at give stemme til dem, der ikke tidligere har haft modet eller mulighederne for at komme til orde. Derfor er der kun bidragsydere til bogen, som vil stå frem ved navn. Charlotte Rørths hovedtese er – bakket op af pålidelig forskning – at op mod halvdelen af alle mennesker har haft en ”overnaturlig” oplevelse, men det er kun de færreste oplevelser, der bliver viderefortalt. Charlotte Rørth ønsker altså med sin bog, at bryde det tabu, som hun og mange andre har oplevet i forbindelse med deres oplevelser. Hun ønsker at skabe rum til samtale.

Vi mødte Jesus er på den ene side en samskrivning af andres vidnesbyrd, på den anden side er der også en betydelig del af bogen, som består af samtaler med kyndige mennesker, som forsøger at udtale sig objektivt om emnet. Charlotte Rørth har lavet et betydeligt researcharbejde forud for denne bog. Den viden hun har opnået, forsøger hun nu at videreformidle. Bogens vægtlægning af forskning underbygger Charlotte Rørths hovedtese om, at op mod halvdelen af alle mennesker har haft en ”overnaturlig” oplevelse. Idet hun fremlægger denne forskning, rækker hun hånden ud til læserne af denne bog - som sidder med lignede oplevelser – men som tier af frygt for, hvordan omverden vil modtage det. Charlotte Rørt forsøger at gøre det, der for mange virker som unormalt, normalt.

Nogen vil bestemt have lettere ved at forholde sig til bogens indhold end andre. Det er en bog, som deler vandene, enten godtager man muligheden for ”overnaturlige” oplevelser, eller man afviser den. En ting er dog sikkert, man kan ikke tage oplevelserne fra de mennesker, som nu engang har haft dem.

Charlotte Røths projekt med Vi mødte Jesus er bestemt et meget sympatisk projekt og netop fordi Charlotte Rørth flere gang i bogen pointerer: ”Jeg er ikke fundamentalistisk anlagt, jeg ved ikke bedst, jeg vil ikke blande mig i, hvad andre tænker og tror. Jeg vil gerne samtale, men jeg vil ikke overtale. ”, virker bogen på intet tidspunkt formanende eller fordømmende.

De modige mennesker, som står frem i bogen sammen med Charlotte Rørth, er en broget flok. Der er dem fra de høje samfundslag, dem fra de nedre samfundslag, dem der lægger livet fuldstændig om efter deres oplevelse og dem der, som Charlotte Rørth, fortsætter deres normale liv.

Bogen er velskrevet, velresearchet og bestemt værd at læse.