Hvordan husker en travl børnefamilie, at der er ”Gud og Pasta” i kirken på onsdag? Svaret er, at de gør de, hvis de bliver mindet om det. I Allesø og Næsbyhoved Broby sogne har kordegn Bjarne Pedersen påtaget sig jobbet med at minde om, hvad der sker i kirkerne. Han sørger for, at alle der har tilmeldt sig kirkernes nyhedsbrev via E-mail holdes opdaterede på arrangementer og gudstjenester.
”Ved min ansættelsessamtale for et års tids siden blev jeg spurgt, om jeg kunne få flere i kirke. Jeg svarede, at det tror jeg godt, jeg kan. Men det er et langt sejt træk og kræver målrettet markedsføring,” fortæller han.
Også på Facebook
Ét af de folkekirkemedlemmer, der er glade for kordegnens indsats, er produktionschef Jan Seneca Iversholt, som sammen med sin kone og tre børn ofte deltager i ”Gud og Pasta” i Næsbyhoved Broby. ”Gud og Pasta” er en børnevenlig gudstjeneste med efterfølgende pasta og kødsovs.
”Hvis vi ikke fik en reminder, ville vi med statsgaranti glemme det de fleste gange,” siger han.
Jan Seneca Iversholt er tilmeldt nyhedsbrevet, og han følger desuden kirkernes facebookside, så også der får han besked om kirkens aktiviteter og kan markere, om han og familien deltager. Samtidig kan han på Facebook følge med i, hvem der ellers deltager. Og det er praktisk.
”Min bror og hans familie bor også i byen, og deres børn er jævnaldrende med vores, så hvis jeg kan se, at de kommer til “Gud og Pasta,” så kommer jeg også afsted, selvom jeg måske er alene hjemme med børnene den aften,” fortæller han.
Nemt at gå til
Kordegn Bjarne Pedersen er ikke i tvivl om, at nyhedsbrevene virker, for tilmeldingerne til “Gud og Pasta” kommer altid lige efter, at han har sendt nyhedsbrevet ud. Han ser gode perspektiver i at kunne målrette nyhedsbreve lige præcis til den målgruppe, der er interesseret i en bestemt type arrangementer. De, der er interesserede i koncerter, er nemlig ikke nødvendigvis interesserede i at få at vide, hvornår der er gudstjenester for børnefamilier og omvendt.
”Og man skal passe på ikke at spamme folk med mails, som de ikke kan bruge til noget, for så trykker de bare på den der knap nede i bunden af mailen og afmelder nyhedsbrevet,” siger han.
Bjarne Pedersen viser gerne på sin computer, hvor nemt det er at håndtere hjemmeside, mail, sms, kalender og tilmeldinger med den moderne teknik, hvor systemerne er integrerede, så man kun behøver taste en begivenhed ind et sted for at få den ud de steder, hvor den skal kunne ses – blandt andet på hjemmesiden Sogn.dk.
”Det er nemt, og det sparer en masse tid,” siger han.
De to store spillere på markedet for hjemmesider til kirker er firmaet ”Churchdesk” og Danmarks Kirkelige Mediecenter (DKM). Allesø og Næsbyhoved Broby Sogne er kunder hos Churchdesk, men også DKM mærker interessen for en tættere dialog med folkekirkemedlemmerne via de nye medier.
Tidligere fik DKM mange forespørgsler fra menighedsråd, om det nu også var nødvendigt med en hjemmeside. De spørgsmål er blevet sjældnere, for langt de fleste kirker har en hjemmeside. Nu spørges der til, hvordan hjemmesidekommunikationen fungerer bedst, om man bør beholde sit kirkeblad, om man bør gå på de sociale medier, og om nyhedsbreve er en god ide, fortæller direktør Helle Janderup fra DKM.
Hun understreger, at det er vigtigt, at man afklarer, hvilke målgrupper man vil nå med sin kommunikation, og hvor mange ressourcer man vil bruge på det. Der ligger altså et forarbejde i sognene, før man begynder f.eks. at sende nyhedsbreve ud.
”Digital kommunikation med det rigtige indhold er der helt sikkert fremtid i,” siger Helle Janderup