Fortsæt til hovedindholdet
Biskoppens prædikener og taler
Sendelse påskedag 2023 ved Vor Frue Kirke
Påskelilje

Sendelse - påskedag 2023

Tale påskemorgen 2023 ved Vor Frue Kirke i Odense

Og se

Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.

Jeg sender jer i dag ud i verden med ordene: og se!

Evangelisten Matthæus skriver disse ord, hvad gang der er noget i evangeliet, vi skal være særligt opmærksomme på. Måske har i lagt mærke til disse ord:

Og se, skriver evangelisten Matthæus, da Jesus blev døbt, og himlen åbnede sig over ham. Og se, skriver Matthæus, da Jesus fastede i ørkenen, og der kom en engel og sørgede for ham. Og se, skriver Matthæus, da kvinderne kom til den tomme grav og opdagede, at der sad en engel med et budskab fra Gud.

Og se….

Også i dag skal vi se. Og se, skriver Matthæus sidst i sit evangelium, da Jesus står overfor disciplene efter opstandelsen, for at sende disciplene ud i verden.

Det er første gang disciplene står for overfor den opstandne Kristus. De står i Galilæa, der hvor Jesus underviste, helbredte og virkede. De står nu og ser den opstandne Kristus lige ind i øjnene - smerteligt bevidste om, hvordan de har svigtet ham, forrådt ham og er flygtet fra ham af frygt for selv at blive korsfæstet.

Og se, siger Jesus til dem, mens de allerhelst vil skjule sig for de milde og klare øjne, der ser mennesket i al dets ufuldkommenhed

Og se - hvad ser I?

Ja, hvad vil det egentlig sige at se verden på ny i lyset af den opstandne Kristus? Hvad ser I, når I står på denne påskedag, dagen hvor vi for alvor bliver konfronteret med vores liv, med vores fejl og mangler.

Jeg ser en Gud, der på denne påskedag har forsonet sig med verden. En Gud der med sit tilgivende blik ser bagom om os, ser vores fortid, vores svigt og fortæller os, at vi nu kan forsone os med alt det, vi ikke tør se. Jeg ser en Gud, der ser igennem os, ser det vi skammer os over, ser vores skyld. Jeg ser en Gud, der giver os nye øjne at se med, så vi tør se også ind i fremtiden, øjne, der giver os et håb til at leve, selvom vi har mistet perspektivet på livet.

I dag er det jer, der får nye øjne og se med. Og se - se verden som den ser ud igennem Kristi øjne. Vi skal se, at Kristus er nær i vores kirker og vores menigheder. Vi skal se og leve et liv, hvor vi, fordi vi er døbt, tør leve et liv sammen med den opstandne Kristus. I dag ser vi det liv, der peger ud over alt, hvad vi tidligere har kunnet se, et liv, hvor vi ser længere, dybere og højere end vi troede, hvor Kristus er nær i gudstjeneste og kirke, i dåben og ved nadverbordet, hvor han lover os, at han vil følge os gennem vores smudsige og forslåede liv, være os nær alle dage indtil verdens ende.

Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.

Derfor: Rejs jer og gå herfra og glædelig påske

Amen