Fortsæt til hovedindholdet

Inspiration til prædikenen

Hør også "Prædiken på vej" som podcast herunder:

15. søndag efter trinitatis 2025

Læs teksten her

Af: Ina Balle Aagaard, Hospitalspræst OUH

1. Hvilke temaer ser du umiddelbart i teksten/teksterne?

Ved første gennemlæsning af NT teksten snubler jeg over den nærværende Gud, som sørger for sit menneske.

Om du mangler mad eller drikke eller tøj på kroppen så skal du ikke bekymre dig, for Gud ved hvad du behøver. Det vigtigste er at søge Guds rige, derefter kommer alt andet i tilgift.

2. Ligger der et ”du skal…” i evangelieteksten? – og hvordan lyder det i så fald på nudansk?

Den tematiske tråd mellem teksterne handler om relationen mellem Gud og menneske.

I GT- teksten sørger Gud for at holde forbindelsen mellem himmel og jord. Gud holder kontakt med sine mennesker og vil huske på mennesket hver gang buen viser sig i skyen. Det er den indgåede pagt og aftale om, at Gud aldrig mere vil udrydde alt levende. Gud vil beskytte mennesket. 

I epistel-teksten gælder det om, at leve og vandre i ånden. Har man selv ånden skal man sørge for at hjælpe andre til rette, som ikke selv har ånden. Deri ligger et ansvar for at bære hinandens byrder og derigennem opfylde Kristi lov.   

I NT-teksten er der ingen grund til bekymring så længe du tjener Gud og ikke mammon. For tjener du Gud mangler du ikke mammon, du får det hele i tilgift. Mammon bliver ikke det mindste interessant fordi dit fokus vil være på Gud. Derfor er valget mellem Gud og mammon et let valg.

Koncentrer dig om i dag, tænk ikke på i morgen før i morgen.

3. Og hvordan er det relevant for din menighed?

NT-tekstens historiske kontekst

Historisk set er Matt. teksten en kommentar til den jødiske kultur i det første århundrede, hvor penge, og materiel velstand ("mammon") var en prioritet.  Ordet "mammon" er et aramæisk ord for rigdom eller materielle ejendele, der blev opfattet som en guddommelig magt i sig selv. Ifølge Mogens Müller er mammon ”det du har eller har samlet dig” og formodentlig handler det også om ”status, tilknytning til det etablerede, rettroende og retfærdige, deres synagoger og vennerne dér, altså den sikre fortrolige verden.” Teksten afspejler en tid, hvor grådighed og materialisme truede med at overskygge den religiøse loyalitet. 

4. Hvad vælger du at formidle som det vigtigste budskab netop denne dag?

Det som NT-teksten siger os, og som vi ikke kan sige os selv er, at vi ikke skal bekymre os for vores liv. Det er helt standard for os mennesker at vi bekymrer os f.eks. for vores børn, vores forældre, vores nærmeste, hinanden. Vi bekymrer os måske bare ikke så meget for at få mad på bordet i morgen eller for at få tøj på kroppen.  Spørgsmålet er snarere om vi, i vores privilegerede liv, overhovedet gider at bekymre os om noget som helst. Jeg har jo styr på det. Alt går som planlagt.

Vores bekymringer kan række længere ud, et stykke udenfor vores egen rækkevidde for noget vi reelt ikke har megen indflydelse på: klimaforandringer, en evt. kommende verdenskrig, når ondskaben overgår os. Meget har vi indflydelse på, meget har vi ikke. Spørgsmålet er hvordan vi indstiller os på det som overgår os negativt og som vi ikke selv har kontrol over. Det er i de tilfælde vi råber på vor Herre og kigger opad efter buen i skyen.    

5. Hvordan kunne første sætning af din prædiken lyde?

Det kommer os ved at høre, at vi ikke skal bekymre os i tilfælde hvor det tager overhånd. Hvis vi bliver alt for bekymrede, hvis det overskygger hele vores liv og vi ikke kan tænke på andet eller vi føler angst. Så skal vi høre efter, at vi ikke skal bekymre os og lægge vores bekymringer i Guds hånd.   

På den anden side, hvis vi er blevet for magelige eller for fortravlede til at se og lytte til vores nærmeste, så skal vi vågne op og bekymre os. For så er det måske på tide at skride til handling.